فایل پهپاد و انواع آن

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم سیاسی (آموزش_و_پژوهش)

فهرست

مفاهيم کلي پهپاد. 2

ماموريت.. 2

گسترش... 2

فناوري.. 3

بدنه. 3

موتور. 3

محموله. 3

آلياژ. 3

تاريخچه و انواع پهپادها 4

آشنايي با برخي از پهپادهاي مورد استفاده در جهان. 6

اسکن ايگل  (Scan Eagle). 6

طراحي و توسعه. 6

مشخصات فني پهپاد Scan Eagle. 7

سابقه عملياتي.. 7

کوکر ١  (Koker 1). 8

آر کيو – ٤ گلوبال هاوک  (RQ-4 Global Hawk). 9

ويژگيهاي Global Hawk. 9

ام کيو – ١  (MQ-1). 10

فانتوم ري  (Fantom Ray). 11

ورود فانتوم ري به صنعت جاسوسي امريکا 13

ETOP. 15

مار زنگي آرژانتين  (YARARA). 16

عقاب اوج گيرنده چين.. 16

باز شکاري مکزيک (GAVILAN). 17

 

 

 مفاهيم کلي پهپاد

پرنده ٔ هدايت پذير از دور (با نماد اختصاري پهپاد) يا هواپيماي بدون سرنشين چيزهاي پرنده ٔ هدايت پذير از راه دور است .

اين واژه در مفهوم بين المللي به  Unman Airial Vehicle) UAV)- وسيله هوايي بي سرنشين- و  RPV (Remoted Piloted Vehicle)- وسيله خلبان کنترلي-  تعبير مي شود.

کنترل پهپاد بدون استفاده از انسان در درون آن صورت ميگيرد. اگر چه انسان نيز ميتواند به عنوان محموله در آن باشد. اين وسيله پرنده از نيروهاي ايروديناميکي براي پرواز در مسير دلخواه استفاده ميکند. پهپادها يا بوسيله کنترل از راه دور يا با برنامه هاي پيش پروازي ريخته شده از قبل يا با سامانه هاي خودکار ديناميک هدايت ميشوند. پهپادها در حال حاضر در برنامه هاي نظامي که شامل جاسوسي و حمله ميشود فعاليت ميکنند.

اين هواپيماها همچنين در برنامه هاي غير نظامي مانند خاموش کردن آتش سوزي ها يا جايي که پرواز براي خلبان خطر دارد يا کنترل پليس در ناآراميها و صحنه هاي جرم يا شناسايي بيشتر حوادث غيرمترقبه طبيعي استفاده مي‌شوند.

بيشترين سرمايه گذاري در جهان در زمينه ساخت و تجهيز پهپادها را وزارت دفاع ايالات متحده آمريکا انجام داده است ؛ به طوري که بين سال هاي ١٩٩٠ تا ١٩٩۵ حدود ٣ ميليارد دلار هزينه براي طراحي ساخت و تجهيز پهپادها هزينه کرده است . حادثه ١١ سپتامبر ٢٠٠١ باعث شد تا دولت آمريکا بودجه بيشتري را به طراحي و ساخت و تجهيز پهپادها اختصاص دهد.

ماموريت

پهپادها اکنون و در آينده به طور وسيع در زمينه هاي مخابرات و ناوبري جهاني و تحقيقات هواشناسي و جغرافيايي و جاسوسي به کار گرفته خواهند شد.

 

تاريخچه و انواع پهپادها

از سال ١٩١٧ تاکنون اتفاقات زيادي در مورد پهپادها، عمليات ها و شکار اين پرنده هاي جاسوسي بدون سرنشين رخ داده است .

 1917

در سال ١٩١٧، چارلز کترينگ ، از شرکت ژنرال موتور، هواپيمايي بدون سرنشين دوباله براي ارتش آمريکا طراحي کرد که مواد منفجره  را با خود حمل ميکرد تا به هدف مورد نظر برخورد مي کرد.ه مانطور که در تصوير زير مشاهده مي شود ، ساخت اين هواپيماي بدون سرنشين مورد تقدير اتاق بازرگاني آمريکا قرار مي گيرد.

 1933

در سال ١٩٣٣، انگلي سي ها از هواپيماهاي دوباله Fairey Queen که از راه دور کنترل مي شد استفاده کردند.

  1944

آلمان شروع به استفاده از ,(V1) ١٠٣ Fieseler FI يا از Buzz Bomb به عنوان موشک کروز مي کند.

 اول ماه مي ١٩٦٠

يک هواپيماي جاسوسي 2-U که توسط گري پاورز هدايت مي شد، در حريم هوايي شوروي سقوط کرد.

فوريه ١٩٦٢

رايان آئرونوتيکال Ryan Aeronautical پاداشي ١ ميليون دلاري بابت اصلاح هواپيماي 2C-Q براي ساخت يک پهپاد با نام 147A Fire Fly دريافت کرد.

 

آشنايي با برخي از پهپادهاي مورد استفاده در جهان

اسکن ايگل  (Scan Eagle)

پهپاد "اسکن ايگل " داراي يک دوربين هوشمند ثابت بسيار سبک است و بر روي هواپيما نصب مي شود؛ اين پهپاد ميتواند تا ١٠٠ کيلومتر برد ارتباطي خود را با مرکز حفظ کند و بيش از ٢٠ ساعت به پرواز ادامه دهد؛ طول بال هواپيما در حدود ١٠ فوت است و تا ٧٥ گره دريايي هم سرعت دارد.

براساس اطلاعات بدست آمده از مشخصات پهپاد اسکن ايگل در فضاي مجازي و  وب سايت هاي اينترنت ي ، اسکن ايگل ، هواپيمايي کوچک ، کم هزينه ، پر استقامت و غيرمسلح است که توسط شرکت اينسيتو، از

زيرمجموعه هاي شرکت بويئنگ ، طراحي و ساخته شد. اين پهپاد بر اساس نوعي نياز بازرگاني طراحي و ساخته شد. در ابتدا هدف از طراحي اين پهپ اد کمک به ماهيگيران براي شناسايي مناطق ماهيگيري بود.

 طراحي و توسعه

اسکن ايگل محصول مشترک اينستو و بوينگ است . فناوري پيشرفته اين پهپاد به عنوان سامانه اي هوايي که بدون سرنشين و قابل حمل بسيار موفقيت آميز بوده است . از اين پهپاد براي گشت زني در ميدان نبرد استفاده ميشود و از آگوست ٢٠٠٤ اين پهپاد مورد استفاده ارتش آمريکا در عراق بوده است .

اين پهپاد پيشرفته براي استقرار و راه اندازي نيازي به باند ندارد . در واقع ، اين پهپاد براي پرواز از يک پرتابگر استفاده ميکند.

 

مشخصات فني پهپاد Scan Eagle

استقامت پروازي: ٢٤ ساعت

سقف پرواز: ١٩٥٠٠ فوت

حداکثر سرعت افقي: ٨٠ گري دريايي

سرعت کروز: ٤٨ گره دريايي

نيروي محرکه : موتور ٢ زمانه . ١.٤ کيلووات ؛ ١.٩ اسب بخار

سوخت : گازوئيل

سيستم رديابي: جي پي اس

وزن سازه خالي: ١٣.١ کيلوگرم .

حداکثر وزن در زمان پرواز: ٢٠ کيلوگرم .

سابقه عملياتي

اين پهپاد در سال ٢٠٠٥ وارد ارتش آمريکا شد؛ به غير از ارتش آمريکا، استراليا در حال حاضر نيز از اين پهپاد استفاده مي کند، در سال ٢٠٠٨ نيز کانادا اعلام کرد از اين پهپاد براي عم ليات خود در افغانستان استفاده مي‌کند.

 

آر کيو – ٤ گلوبال هاوک  (RQ-4 Global Hawk)

پهپاد شناسايي " Global Hawk 4-RQ " يکي از جديدترين پهپاد هاي شناسايي ساخت کمپاني نورثروپ گرومن آمريکاست و گران ترين و همچنين سنگين وزن ترين پهپاد عملياتي حال حاضر در دنيا به حساب مي‌آيد.

عملياتهاي شناسايي به وسيله هواپيماهاي سرنشين دار به دليل ماهيت خاصي که دارند هميشه پر خطر بوده و در صورتي که به مانند مورد ساقط شدن هواپيماي يو ٢ آمريکا بر فراز شوروي سابق مورد ديگري در زمان صلح رخ دهد مي تواند به يک جنجال بين المللي منجر شود.

حداکثر وزن در زمان پرواز: ٢٠ کيلوگرم .

سابقه عملياتي

اين پهپاد در سال ٢٠٠٥ وارد ارتش آمريکا شد؛ به غير از ارتش آمريکا، استراليا در حال حاضر نيز از اين پهپاد استفاده مي کند، در سال ٢٠٠٨ نيز کانادا اعلام کرد از اين پهپاد براي عم ليات خود در افغانستان استفاده مي‌کند.

 

ام کيو – ١  (MQ-1)

پهپاد ام کيو ١ نيز بخش ديگري از تلاش هاي آمريکا براي شناسايي از ايران بوده است . مهم ترين بخش پهپاد پرديتور، سامانه شناسايي و جاسوسي آن است . اين پهپاد به دوربين هاي الکترواپتيک ، فروسرخ و رادار روزنه براي شناسايي عوارض سطحي مجهز شده است . اين دوربين ها به منظور تصوير برداري در شب و روز و کليه شرايط مختلف آب و هوايي طراحي شدند. نکته مهم در مورد اين دوربين ها اين است که مي توانند از فاصله اي در حدود ١٢ کيلومتر بر روي هدفي به اندازه يک اتومبيل کوچک زوم کرده و آن را زير نظر بگيرند.

 

فانتوم ري  (Fantom Ray)

بعد از آن که مقامات نظامي امريکا، علاقه وافري به تهيه عکس ها و به تبع آن نقشه اي دقيق از محل مورد حمله يا سوژه جاسوسي نشان دادند، شرکت هاي هواپيمايي و صنايع نظامي آمريکا، رقابت شديدي را براي جلب توجه وزارت دفاع آمريکا_پنتاگون _نمودند. اين فعاليت ها موجب آن گرديد که کم کم خلبان حذف شده و باعث حذف کابين و تجهيزات مربوطه ، حذف هزينه هاي بالاي آموزش خلبانان ، کاهش مصرف سوخت ، افزايش مداومت پروازي و از بين رفتن خطاي انساني شود و پهپادهاي نسل امروزي وارد فاز جديد شوند. 

 

ورود فانتوم ري به صنعت جاسوسي امريکا 
فانتوم ري (Ray) جزو کلاس هواپيماهاي جنگنده بدون سرنشين است که از فناوري پنهان کاري سود مي برد. 
اين پهپاد توسط بخش سامانه هاي دفاعي يکپارچه شرکت بوئينگ طراحي و ساخته شده است . اين پروژه به 
صورت کاملا سري و از اواسط سال ٢٠٠٧ ميلادي کليد خورد. 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم سیاسی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3877 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:765 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل