انواع ماهیچه در ریخته گری

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مواد و متالورژی (آموزش_و_پژوهش)

انواع ماهیچه

ماهیچه داخل

ماهیچه داخل جهت ایجاد خطوط داخلی و محفظه خالی قطعه ریختگی به کـــــار می رود.

کاربرد :

به خاطر دلایل زیر استفاده از مدل ماهیچه خور به جای مدل ساده منطقیتر است .

- در صورت زیاد بودن تعداد قطعه تولیدی به خاطر پرهزینه بودن کار قالبگیری دستی از مدل ماهیچه دار اسفاده می شود .

در قطعاتی که محفظه پیچیده دارند استفاده از مدل ساده متضمن طراحی سطوح جدایش اضافی ، قطعات آزاد و پس قالب است .

- ماهیچه سرخودهایی که با سطوح مقطع کوچک و ارتفاع بلند بوجود می آیند ، به هنگام بلند کردن درجه قالبگیری پاره می شوند . با طراحی قطعه به صورت مدل ماهیچه خور از این مشکل جلوگیری می شود .

( شکل 1)

ماهیچه خارج

ماهیچه خارج باعث ایجاد خطوط خارجی قطعه می شود . در صورت عدم استفاده از ماهیچه خارج می توان قسمتهای برآمدگی قطعه را به صورت قطعه آزاد طراحی کرد . این روش مستلزم کار قالبگیری دستی گران است و به ندرت از آن استفاده می شود ، آن هم در موقعی که تعداد قطعه تولیدی کم است . همچنین می توان به جای ماهیچه خارج از مدل کلافی نیز استفاده کرد .

کاربرد :

در قطعاتی که قسمت خارجی پیچیده دارند ، استفاده از ماهیچه خارج کار قالبگیری را خیلی ساده و راحت می کند . استفاده از ماهیچه خارج باعث می شود که قطعات آزاد ، پس قالب ســـــاده گچـــی و سطــــح جدایش اضافی دیگــــر مورد استفـــاده قرار نگـیرد  ( شکل 2 )  نشان می دهد که استفاده از ماهیچه خارج چگونه بــاعث تغییر کـــار قالبگیری می شود

( شکل 2 )

قالب ماهیچه

در قالب ماهیچه ای ، قالب کلا از ماهیچه تشکیل می شود . خطوط و طرحهای داخلی و خارجی قطعه کار به وسیله ماهیچه شکل می گیرد .

نمونه ای از یک قالب ماهیچه ساده . ( قاشقک همزن )  با استفاده از دو جعبه ماهیچه ، دو ماهیچه خارج ساخته شده که با قرار گرفتن در کنار هم یک قالب کامل را تشکیل می دهند . قالبها در تعداد زیاد از این نوع با کنار هم چیدن و محکم شدن  آنها بوجود آمده و بطور قائم ریخته گری می شوند . ( شکل شماره 3 )

قطعه کار باید بطور ایستــــاده با راهگـــاه سرریز که به عنوان تغذیه و راهگـــاه عمل می کند ریخته گری شود . قسمت فوق نیز در جعبه ماهیچه طراحی می شود .

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مواد و متالورژی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1368 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 37

حجم فایل:14 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل