طراحی قالب (Mold Design)
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مواد و متالورژی (آموزش_و_پژوهش)
طراحی ،مهارت در تلفیق دانش و تجربه است و طراح کسی است که می تواند هنرمندانه ازاین مهارت استفاده کند. برخی بر این باورند که طراحی امری غریزی است و بعضی آن را اکتسابی می دانند . آنچه مسلم است نقش ذوق و سلیقه فردی در فرآیند طراحی قابل انکار نیست و خلاقیت عنصر جدایی ناپذیر در مبحث طراحی است . در هر زمینه ای ،طرح های نو بر اساس شناخت و فهم دقیق و کامل طرح های قدیم و به کار بردن زیرکانه دانش ،خلاقیت و ذوق فردی در جهت افزایش و تکمیل کارآیی و رفع نواقص آنها شکل می گیرد.طراحی قالب نیز فرآیندی است که سیر تکاملی خود را از طراحی مکانیزم های ساده تا پیچیده در این بستر طی کرده است . طراحان قالب همگام با پیشرفت های صنعتی و فن آوریهای نوین در رشته ساخت و تولید، با خلق طرح های نو، تاثیر زیادی بر فرآیند محصولات گذاشته اند.
مشکل عمده ای که مبتدیان در شروع کار طراحی قالب با ان روبه رو هستند این است که چگونه و از چه بخشی از قالب طراحی را آغاز کنند در عمل، نقشه قالب شامل سه نما است:یک نما از نیمه ی متحرک،یک نما از نیمه ی ثابت و یک برش جانبی از هر دو نیمه .در نقشه مونتاژ قالب (Mold Assembly Drawing)بایستی جزییات تا اندازه ای ترسیم شود که نقشه کش بتواند با استفاده از آن نقشه های اجرایی قطعات قالب را ترسیم نماید.مبتدیان میتوانند فقط دو نما از قالب را ترسیم نمایند معمولا این دو نیمه شامل یک نمای پلان از نیمه متحرک (Moving Mold) و یک نمای برش جانبی از هر دو نیمه است.
بازبینی نقشه نهایی قالب آخرین مرحله طراحی قالب است.در این مرحله مهم باید خطاها تشخیص داده شده و تصحیح شوند.خطاها ممکن است خطای طراحی،نقشه کشی و یا ابعادی باشد.
پس از تکمیل نقشه ها نقشه کش فرصت خوبی دارد تا طرح را به طور کلی بازبینی کند.نقشه کش باید عملکرد هر جز در ساختمان قالب را برای داشتن یک قالب با راندمان خوب بررسی نماید.برای نقشه کش قالب، فرآیند بازبینی نقشه قالب ضروری است.در این فرآیند نقشه کش نباید خطاهای موجود در طرح را به نقشه های ساخت منتقل کند.در صورت عدم تشخیص یک خطا،قالب مطابق مشخصات و نقشه ها ساخته شده و در نتیجه زمان و هزینه (Time & Cost) زیادی برای تصحیح باید متحمل شد.
طرح بایستی توسط یک طراح مستقل(یک بازبین نقشه)کنترل شود،این طراح نبایستی پیش از کنترل نقشه با طراحی ارتباطی داشته باشد تا بتواند طرح را بدون هیچ ذهنیت قبلی کنترل نماید.در هر حال کنترل مرحله ای نقشه توسط بازبین نباید مانع از کنترل کلی نقشه توسط خود نقشه کش شود
چگونگي ترسيم نقشه هاي قالب
نقشه قالب مانند ساير نقشه هاي صنعتي بر اساس اصول استاندارد نقشه كشي بين المللي (DIN ISO) كشيده مي شود و سير تكاملي آن به شرح زير است:
1- با توجه به شكل ظاهري قطعه،يك طرح اوليه روي كاغذ آورده مي شود كه پس از بررسي و اصلاح مكانيزمهاي موجود در آن ،نقشه اي كامل از شكل مونتاژي قالب به دست مي آيد.اين نقشه مونتاژي بايستي كليه اجزا و جوانب را در بر گيرد.
2- در اين مرحله به كليه قطعات قالب اعم از استاندارد يا غير استاندارد شماره هاي مخصوصي داده مي شود كه به كمك آن مي توان در مراحل بعدي طراحي و ساخت سريعتر به قطعه مورد نظر دست يافت.
علاوه بر شماره گذاري قطعات قالب ،جنس آنها نيز در اين مرحله تعيين گرديده و در جدول مونتاژي نقشه قالب قيد مي گردد.اگر بخواهيم قطعه اي را به صورت استاندارد از بازار تهيه كرده و در قالب جاسازي كنيم بايستي شماره استاندارد(شماره DIN يا نام شركت) و ابعاد كلي قطعه را در جدول مونتاژي نقشه قالب قيد كنيم.
3- جهت ساخت يا تهيه قطعات قالب بايستي از كليه قطعات نقشه اي جداگانه كه به نقشه ساخت معروف است تهيه كرد. اين نقشه ها در كاغذهاي استاندارد A4 و يا ديگر كاغذهاي استاندارد ترسيم مي شوند و بايستي گوياي تمامي تمامي عملياتي كه بايد روي مواد خام انجام شود تا به شكل قطعه نهايي قالب در آيد ،باشد.
تهيه نقشه هاي تفكيكي يكي از مهمترين مراحل طراحي قالب است،چون در اين نقشه ها تعيين كننده حدود و ابعاد و دقت قطعات مي باشند.
در نقشه هاي تفكيكي بايستي علاوه بر اندازه گيري كامل،مطالبي از قبيل: صافي سطح،جنس،سختي،شماره قطعه،اندازه كلي قطعه،تلرانسهاي فرم و وضعيت،انطباقات و ديگر موارد مورد نياز قيد گردد. تلرانسهاي فرم و وضعيت يكي از مواردي است كه در اكثر نقشه هاي ساخت قطعات به چشم مي خورد.اين تلرانسها در نهايت باعث دقيق شدن اندازه هاي قطعه در مقاطع مختلف مي شود.شرح كلي اين تلرانسها در مبحث
سنبه گير
سنبه گير يا صفحه قرار براي موقعيت دهي سنبه ها نسبت به ايستگاههاي برشي خود و همچنين نصب و تعويض راحت تر آنها طراحي مي شود.دليل ديگر استفاده از سنبه گير مونتاژ سريع و دقيق قالب است كه معمولا پس از قرار دادن سنبه ها در سنبه گير اين مجموعه را با ماتريس تطابق داده و گاه با پيچ و پين سنبه گير را به كفشك بالا متصل مي كنند.نكات زير را بايستي در طراحي سنبه گير در نظر داشت:
1- شكل عمومي سنبه گير: در شكل زير يك نمونه از سنبه گير (صفحه قرار سنبه ها) ديده مي شود كه ذيلا به توضيح اجزاي آن مي پردازيم:
D : قطر محل نشيمنگاه قسمت پله دار سنبه گير مي بايستي نسبت به اندازه مشابه خود درسنبه 1 ميليمتر بزرگتر باشد.
C : خاري است با ابعاد استاندارد كه براي قرار چرخشي در داخل سنبه گير طراحي مي شود و معمولا از نوع مستطيلي آن استفاده مي شود.
B : اين پله جهت توقف سنبه طراحي شده و ايده آل ترين مقدار آن وقتي است كه سنبه و سنبه گير در قسمت كف كه با A نشان داده شده هم سطح باشند.براي دست يافتن به چنين حالتي پس از مونتاژ سنبه در سنبه گير اين دو مجموعه را در قسمت كف با هم سنگ مي زنند.
K : ضخامت سنبه گير رابطه مستقيمي با قطر سنبه دارد و آن يك و نيم برابر قطر سنبه است.
A=1.5×d
//: كف سنبه بايستي نسبت به كف سنبه گير موازي باشد و مقدار توازي بودن اين دو صفحه را با توجه به دقت قطعه توليدي مي توان تعيين كرد.
2-جنس:
جنس سنبه گير بايستي از فولاد ماشين سازي مقاوم در مقابل ضربه و فشار باشد و همچنين بايد قابليت ماشينكاري خوبي داشته باشد تا به راحتي بتوان محل نشيمنگاهها و قرار سنبه ها را تعبيه كرد.
3- ابعاد سنبه گير:
ابعاد خارجي سنبه گير بستگي به تعداد و موقعيت سنبه ها دارد و پس از تعيين محل قرار سنبه ها و با توجه به فاصله بين تا بين سنبه ها مشخص مي شود .ضخامت سنبه گير را معمولا نسبت به قطر سنبه تعيين مي كنند و مقدار آن يك و نيم برابر قطر سنبه مي باشد.
4- اتصال سنبه گير با كفشك:
براي دقيق قرار گرفتن سنبه گير روي كفشك از پين استفاده مي كنند و معمولا تعداد آنها دو عدد مي باشد .همچنين براي ااتصال آن از پيچ استفاده مي كنند كه تعداد و قطر آنها بايستي طوري باشد كه مجموع نيروهاي مقاوم پيچ بر مجموع نيروهاي بيرون اندازي و نيروهاي جانبي حاصل از برش غلبه كند.
5- هم محوري سوراخهاي ماتريس و سنبه گير: جهت تامين هم راستا بودن سوراخهاي سنبه گير و ماتريس معمولا آنها را با هم سوراخكاري مي كنندو با اين عمل به راحتي مي توان در قالبهاي مرحله اي كه تعداد سنبه ها زياد مي باشد راستاي آنها را با سوراخهاي روي ماتريس تامين كرد.
(شكل 20):چگونگي شكل و قرار گيري سنبه ها در سنبه گير
ضربه گير
ضربه گير صفحه است كه بين سنبه گير و كفشك قرار گرفته و ضربه هاي سنبه به كفشك را خنثي كرده ،مانع خرابي سنبه و كفشك مي شود .در طراحي ضربه گير بايستي به نكات زير توجه داشت:
تـوضـیـحــاتِ فـایــل :
- این فایل با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
- تعداد صفحات : 164
- قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی
- جهت دانـلـود این تحقیق به انتهای صفحه مراجعه کنید.