پاورپوينت انکوباتور نوزاد

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مهندسی پزشکی (آموزش_و_پژوهش)

انکوباتور نوزاد
Baby incubator

 

فهرست

مقدمه

کاربرد و طرز کار انکوباتور

واحد های اندازه گیری در انکوباتور

اجزا دستگاه

پارامترهای قابل کنترل در انکوباتور نوزاد

آلارم های روی دستگاه

نگهداری دستگاه

كاليبراسيون،تست و كنترل دستگاه انكوباتور

انواع  دستگاه های انکوباتور

نحوه عملکرد و عیب یابی انکوباتورها

ایرادهای معمول در دستگاه

شرکت های سازنده

منابع

 

 

 انکوباتور یک محفظه بسته با جداره های شفاف است که در آن هوا با دمای کنترل شده از درون اتاقکی که نوزاد در آن قرار دارد،عبور داده می شود تا هم شرایط طبیعی رحم مادر را برای وی فراهم سازد و هم پزشک و پرستار بتواند براحتی به وی دسترسی داشته باشند.

انکوباتور چيست

 

اهميت انكوباتور

تا چند سال پیش فقط نوزادانی که زودتر از موعد بدنیا می آمدند در انکوباتور نگهداری می شدند اما امروزه پزشکان معتقدند که تمامی نوزادان بهتر است ۲ تا ۳ روز در انکوباتور قرار بگیرند تا در معرض هوای آزاد قرار نگرفته، کنترل شوند و در عین حال مراقبتهای پزشکی براحتی بر روی آنان صورت گیرد.

 

یک انکوباتور نوزاد عمدتا برای ثابت نگه داشتن دمای 37 درجه سانتی گراد درون بدن نوزاد به کار می رود. همچنین اکثر انکوباتورها هوا را مرطوب و می توانند مقداری اکسیژن به آن اضافه کنند. نوزادان نارس، سیستم عصبی تکامل نیافته داشته و همچنین به علت کمبود انرژی قادر به تنظیم دمای درونی بدنشان نخواهند بود؛ بنابراین نیاز است تا از دمای بدنشان به وسیله انکوباتور محافظت شود. هدف این است که آنها همه انرژی شان را به جای نگه داشتن دمای بدنشان، صرف رشدشان کنند. بنابراین بعضی مواقع با استفاده از انکوباتور به رشد نوزادان کمک می شود.

تشکی که نوزاد در آن خوابانده می‌شود به طور کامل با یک سایبان پلاستیکی شفاف از اطراف پوشانده می‌شود. دمای درون انکوباتور به وسیله یک المنت گرمایی (هیتر) در زیر تشک افزایش پیدا می‌کند. دمای هوای موجود به وسیله سنسورهای دمایی داخل دستگاه، مانیتور شده و با فرمان کنترلی که به هیتر می‌رسد، تنظیم می‌شود.

واحد های اندازه گیری در انکوباتور نوزاد

اجزای دستگاه انکوباتور

 بسته  به نوع دستگاه ، ممکن است دستگاهی چند مورد از اجزاء زیر را نداشته باشد و یا اینکه اجزا اضافی دیگری هم داشته باشد.

 

۱-   محفظه نگهداری نمونه ها

۲-   سیستم کنترل دما

۳-   سیستم کنترل رطوبت

۴-   سیستم کنترل گازها

۵-   سیستم آلارم

۶-   سیستم ثبات

 

حرارت

1

2

اتصال سنسور پوست

3

رطوبت

4

اكسيژن

پارامترهای قابل کنترل در انکوباتور نوزاد

 

 

آلارم های روی انکوباتور شامل موارد زیر می باشد

آلارم های استاندارد مربوط به عملکرد یا خرابی بخشهای مختلف سیستم

آلارم های که بنا به خواسته پزشکان بطور خاص تعبیه شده اند.

هشداردهنده برای حالت های نامساعد نوزاد ( از قبیل سرد شدن) که می‌تواند صوتی و نوری باشد.

برخی از این آلارم ها عبارتند از : آلارم مربوط به افزایش دما بیش از ۳/۳۹ درجه یا در حالت ویژه بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد، آلارم مربوط به قطع گردش هوا، نقص در سیستم حس کننده دمای درون محفظه، نقص در سیستم حس کننده دمای بدن نوزاد، انحراف میزان درجه حرارت خالی بدن مخزن آب،قطع منبع تغذیه.

نگهداری دستگاه

تعویض فیلتر هوا

01

در زمان فعالیت دستگاه در هر دقیقه حداقل ۲۰ لیتر هوا از فیلتر عبور می کند. در صورت کدر شدن فیلتر تهویه هوای داخل محفظه دچار مشکل خواهد شد. بنابه دستورالعمل شرکت سازنده، پس از مدت خاصی این فیلترباید تعویض گردد.

 

تعویض آب مخزن

02

به منظور پیشگیری از رشد میکروارگانیسم ها در مخزن آب، لازم است هر ۲۴ ساعت یکبار آب داخل مخزن تعویض شود.

03

نظافت و ضد عفونی کردن دستگاه

انکوباتور نباید گوشه دار باشد تا تمامی قسمت های داخلی آنرا بتوان براحتی تمیز کرد. برای ضد عفونی کردن دستگاه می توان از ساولن رقیق(۱%) یا هایژن رقیق استفاده کرد. نظافت تمام بخشهای دستگاه یک ضرورت حتمی برا ی مراقبت صحیح از نوزاد است.

 

تست ایمنی نوزاد

04

برای اینکه عملکرد صحیح سنسورهای حرارتی بررسی شود روشی جهت تست  آنها انجام  می شود. این روش به این صورت است که داخل محفظه را با وسیله ای مانند سشوار گرم می شود تا دمای ان به ۳۸ درجه برسد. اگر به محض رسیدن دما به این مقداردستگاه خاموش شود سنسورها درست عمل کردند درغیر این صورت سیستم مشکل دارد

05

کالیبره شدن دستگاه

هر ۶ ماه یک بار جهت بالا بردن عمر مفید دستگاه و دقت اندازه‌گیری بهتر است، دستگاه توسط نمایندگی‌های مجاز کالیبره شود.

 

جلوگیری از انتقال آلودگی

06

مهم‌ترین مسأله در مراقبت از نوزادان نارس شستشوی دست‌ها قبل از لمس و تماس با نوزاد است، تا از انتقال آلودگی و عفونت به نوزادان جلوگیری شود.

 

7. حسگرهای دمای بدن نوزاد نباید در هنگام کار دستگاه بیرون از محفظه قرار گیرند.‏

8. در انکوباتورهای پرتابل باید دقت شود، هنگام اتصال به شارژ قطب مثبت و منفی رعایت شود. شرایط فیزیکی باتری‌ها و شارژ آنها و طول عمر باتری و اتصال‌های باتری عملکرد و آلارم‌های قطع برق باید بازرسی شوند.‏

 

9. چنانچه موقعیت تشک قابل تنظیم است، سهولت حرکت و ایمنی آن باید بررسی شود.

از تمیزی تشک اطمینان حاصل شود و چنانچه از انکوباتور در مجاورت گازهای بیهوشی قابل اشتغال استفاده شود، از یک روپوش تشک رسانا استفاده شود.‏

کالیبراسیون، تست و کنترل دستگاه انکوباتور

تست استقامت دی الکتریک

دستگاه را در معرض ولتاژی حدود ۴ هزار ولت قرار می دهند، اتصالات دستگاه باید در مقابل این ولتاژ بالا استقامت کند و آرکی در دستگاه نداشته باشیم. این آزمایش یکباردر حالت کار عادی و یکبار پس از آنکه ۴۸ ساعت در اتاق رطوبت قرار گرفت انجام می شود. هیچ جریانی یا نشتی بین مدارات الکتریکی دستگاه و بدنه نباید بوجود آید. بعد از انجام تنظیمات مربوطه ، دستگاه را به قسمت کنترل مکانیکی هدایت کرده و پس از آن برای بسته بندی آماده می شود.

 

مدار سیرکولاسیون

هوا که هوای گرم را داخل محفظه می گرداند تا همه جا دارای حرارت یکنواختی باشد بایستی چک شود.

 

رطوبت

بایستی در محدوده گفته شده یعنی ماکزیمم تا ۹۰% رطوبت نسبی قابل تنظیم باشد. از آنجایی که انکوباتور توسط جک های بالابر قابل تنظیم با قد پرستار است، جک ها باید چک شود.

 

کنترل حرارت

سنسور هوا با سنسور ۱۰ سانتی متربالای تشک نوزاد کالیبره می شود. ضمنا هر چند بار یکبار جهت کنترل و کالیبره حرارت داخل محفظه در ۵ قسمت مختلف داخل محفظه ترمومتر گذاشته می شود. اختلاف دما بایستی از ۱ درجه بیشتر نباشد.

 

 

انواع دستگاه های انکوباتور

ثابت

آن قابل حمل و نقل(پرتابل)

 

نحوه عملکرد و عیب یابی انکوباتورها

یکی از سیستمهای موجود در کلیه انکوباتورها سیستم گرمایش و کنترل دمای انکو باتور می باشد که این سیستم از قسمتهای زیر تشکیل شده است :

منبع تغذیه

منبع تغذیه این سیستم عموما یک منبع تغذیه ۲۲۰ ولت شهری با آمپر بالا برای تغذیه المنتهای دستگاه و یک منبع تغذیه جهت تغذیه برد های دیجیتال کنترلر می‌باشد که بسته به نوع مدار می‌تواند ولتاژ کاری متنوعی داشته باشد.

سیستم کنترل دما

این سیستم وظیفه کنترل دمای داخل انکوباتور را بوسیله فرمان دادن به المنتها به عهده دارد. نحوه تست این سیستم به این نحو است که ابتدا سیستم را برای ایجاد دمای معینی تنظیم نموده و سپس بوسیله یک دماسنج دمای داخل انکوباتور را کنترل می‌نماییم .

المنت

یک یا چند المنت وظیفه ایجاد حرارت لازم برای فراهم آوردن محیط با دمای مناسب را به عهده دارند . اگر اشکالی در نحوه تامین گرمای سیستم وجود داشته باشد باید این قسمت چک شود . نحوه تست المنتها هم به این صورت است که ابتدا دو سر آنها را از منبع تغذیه جدا نموده و سپس بوسیله اهم متر میزان مقاومت آنها را می سنجیم . مقاومت المنتها کم می باشد و در صورت داشتن مقاومت کم المنت سالم است .

 

 

 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مهندسی پزشکی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1536 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: .pptx

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:5,833 کیلوبایت

 قیمت: 43,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل