کتاب فرهنگنامه شریعتی

دسته بندي : 🔺سایر » 🔺پروژه های آموزشی

فرهنگ نامه شریعتی، گردآوری شده اصطلاحات و واژه های ادبی، سیاسی، ایدئولوژیک، جامعه شناختی و فلسفی – دینی از آثار دکتر شریعتی و توضیح مفهومی آنها.

گلچینی از مقدمه :
… به هر حال رنسانس اسلامی ما با حرکت سید جمال آغاز شد . قبل از آنکه انقلابات کارگری در اروپا رخ دهد و مارکسیسم تدوین شود حرکت سید جمال در آسیا و آفریقا ، مسیر خویش را با بزرگانی چون شیخ محمد عبده تا انقلابات آفریقا ادامه می دهد .

به گفته فرحت عباس ، انقلابی بزرگ الجزایر ، پس از سید جمال و شعار ” بازگشت به قرآن ” که او میگفت ، آفریقا بیدار شد . اسلام آنچنان در آفریقا پیش رفت و مطرح گشت که متفکرین بزرگ مارکسیسم از قبیل ” عمار اوزگان ” ، ” دکتر مصطفی محمود ” و در ایران ” جلال آل احمد ” را به سوی خود خواند .

در شرق آسیا نیز ( پاکستان و هند ) علامه ی اقبال لاهوری نقش عبده را ایفا می کند . وی که از رهبران انقلابی جنبش مترقی اسلامی در شرق بوده و حتی حزب مسلم لیگ را نیز رهبری می کرده ، موثرترین کار را انجام می دهد و آن تدوین ایدئولوژی اصیل اسلامی است .

کار وی نیز تا بدان جا ارزش می یابد که انقلابی بزرگ شیعه و ایدئولوگ شهید ، دکتر شریعتی ، او را معمار تجدید بنای تفکر اسلامی می داند . وی ( اقبال ) از دستاوردهای علمی و فلسفی خویش در غرب و سوربون ، برای شناساندن اسلام استفاده می کند .

پس از سید جمال و اقبال با چهره ی دیگری برخورد می کنیم که تکاملی یافته تر از همفکران خویش است . اندیشه های آنان را تحت الشعاع افکار خویش قرار می دهد . هر چند که افکار خود وی نیز دنباله و تداوم اندیشه آنان بود .

دسته بندی: 🔺سایر » 🔺پروژه های آموزشی

تعداد مشاهده: 1420 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pdf

فرمت فایل اصلی: pdf

تعداد صفحات: 104

حجم فایل:2,543 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل