بایسته های راهبرد ایران در حکمرانی دیجیتال و حکمرانی سایبری
بخش اول کتاب با عنوان «حکمرانی سایبری و راهبرد جمهوری اسلامی ایران» به پیشبینی مهمترین وقایع ۱۵ سال آینده کشور در حوزه تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی، چالشهای حوزه حکمرانی سایبری و راهکارهای قابل ارائه برای ایجاد ساختارهای بهینه مرتبط با حکمرانی سایبری میپردازد. در حال حاضر این انتقاد نسبت به راهبردهای حکمرانی سایبری و حکمرانی فضای مجازی وجود دارد که چنانچه فناوری، موردقبول حاکمیت و در راستای منافع حاکمیت باشد موردپذیرش قرار میگیرد و جایگاه آن در نقشههای جامع و طرحهای تحول راهبردی مشخص میشود و برای اجرایی کردن آن ساختار و ستادهای ملی تعیین میشود و بودجه تخصیص پیدا میکند اما به فناوریهای مورد قبول عامه مردم توجه نمیشود. «تغییر پارادایم ارزشگذاری حاکمانه به ارزشگذاری کاربرانه و جامعهمحور فناوریها» موضوع بسیار مهمی است. راهبردی که به عنوان راهبرد ملی در عرصه سایبری تعریف میشود باید تأمینکننده منافع همه گروهها باشد و صرفاً تأمینکننده منافع نهادهای رسمی نباشد.
در بخش دوم کتاب با عنوان «حکمرانی جهانی فضای مجازی: توصیه هایی برای کنشگری فعال» پس از بیان الگوی تحلیل حکمرانی و مقایسه سبکهای حکمرانی به ارائه راهبرد فعالانه خطمشیگذاری در فضای مجازی پرداخته میشود. اعمال اراده در فضای مجازی با الگوی حکمرانی و مفهوم دولت مدرن که در این سالها در کشور شکل گرفته است، متفاوت است. در بخش بازیگران، فقط دولتها نیستند که اعمال اراده میکنند. در عرصه فضای مجازی نقش بازیگران نهادی از جمله نهادهای بینالمللی مانند آیکن، آیتییو، شرکتهای چند ملیتی، انجمنهای تخصصی بینالمللی و رسانهها نیز نقش بسیار با اهمیتی دارند. نهادهای حکومتی مانند FCC در آمریکا و آفکام در انگلیس نیز نقش بسیار پررنگی دارند. هر کدام از این بازیگران، ارزشهای متفاوتی دارند. معنی ارزش، اعم از منافع و دغدغهها و غایات است. از دید برخی بازیگران، «سلطه» به عنوان ارزش محسوب میشود و از دید برخی دیگر «آزادی اطلاعات»، «بیطرفی شبکه»، «حاکمیت ملی»، «خدمات مطلوب»، «امنیت مطلوب» و. به عنوان ارزش محسوب میشود. این بازیگران برای تحقق یکی از این ارزشها وارد فضای حکمرانی میشوند. هیچ کدام فارغ از منافع و ارزش وارد این فضای حکمرانی نمیشوند. در فضای حکمرانی جدید، ابزارهای مورد استفاده، بسیار متکثر است. کنوانسیونها، استانداردها، تعهد، توافق، قوانین، پروتکلهای وب، پلتفرمها، فناوریها، برنامههای کاربردی(اَپها) و حتی قواعد داخلی شرکتها و.. مهمترین ابزارهای اعمال اراده هستند.
تعداد مشاهده: 164 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: .pdf
تعداد صفحات: 109
حجم فایل:0 کیلوبایت
گارانتی بازگشت وجه
کد تخفیف خرید
نماد اعتماد الکترونیکی